عبدالحسین فرج پهلو؛ مهری شهبازی؛ علی رضا رحیمی؛ فریده عصاره
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین کیفیت داده های نظام های رایانه ای-کتابخانه ای ایران با توجه به نظرات کاربران نهایی این نظام ها است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی به مقایسه کیفیت دادههای سه نظام رایانهای- کتابخانهای پارسآذرخش، نوسا و پیام مشرق، از نظر محتوا، سازماندهی، شکل ارائه و استفاده پرداخت. یافتهها: در سه نظام رایانهای کتابخانهای مورد بررسی، بیشترین تفاوت میانگین در بین پاسخگویان نظام رایانهای-کتابخانهای پیام مشرق و مربوط به عامل چهارم مقیاس یعنی "کیفیت دادهها ازنظر استفاده" بوده است. نتیجهگیری: در کل، نتایج بررسی ها نشان داد که به نظر می آید، پاسخگویان این پژوهش، نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و پیام مشرق از نظر محتوا، سازماندهی و شکل ارائهی دادهها، نظرات مشابهی دارند. نتایج مذکور همچنین نشان داد که نظرات پاسخگویان نسبت به نظامهای رایانهای کتابخانهای پارسآذرخش و نوسا نیز از نظر محتوا و شکل ارائهی دادهها، دارای میانگین همسان است. بهعلاوه کیفیت دادهها از نظر استفاده برای هیچ یک از نظامهای رایانهای کتابخانهای، دارای میانگین همسان نمی باشد.